Fernando Alonso, el pilot de Fórmula 1 que actualment forma part de l’equip Alpine, en la seva llarga trajectoria ha format part de diferents escuderies i ha pilotat diferents cotxes que en alguns anys han estat motiu de queixa i justificació per a no guanyar el campionat. Tenir un bon cotxe pot aportar un avantatge competitiu que sumat a la destresa de conduir del pilot i l’estratègia de l’equip, pot fer guanyar o quedar molt lluny de fer podi en el mundial. Molts dels experts comenten que el cotxe que va pilotar Alonso el 2005 quan formava part de l’escuderia Renault era un molt bon cotxe i li va fer destacar de la resta fins a guanyar amb autoritat però, què passaria si féssim l’exercici de competir en el 2021 amb aquest cotxe? Directament, seguint les normes de la FIA, no podria competir.
Les diferents actualitzacions de les regles han anat millorant les condicions dels cotxes perquè siguin més eficients, com per exemple la restricció pressupostària que obliga els equips a utilitzar com a màxim 4 motors en cada temporada. Això obliga a fabricar-los molt més resistents i eficients. També podríem parlar dels canvis en el morro, fent-lo en sentit ascendent i no descendent com en aquesta època o l’aleta de tauró que ha anat modificant-se per a gratar mil·lèsimes de segon al cronòmetre. Però els canvis més significatius no han estat exclusivament per a anar més ràpid, sinó han anat enfocats a la millora en la seguretat del conductor. La diferència a simple vista en el cotxe del 2005 i l’actual és una peça davant del conductor anomenat halo, element de seguretat que es va implementar obligatòriament en els monoplaces al 2018. Es tracta d’una estructura triangular que envolta al pilot per damunt i davant i que protegeix el seu cap en cas d’impacte sobretot frontal. Hi ha altres modificacions no tan visibles com en les rodes que han de portar 2 retenidors per a evitar el seu despreniment en cas de col·lisió.
També s’introdueixen variacions a nivell de carrera, s’introdueix el Safety Car Virtual, es redueix la velocitat en el pit lane o es col·loquen leds en el cotxe per a indicar l’aparició de banderes durant la competició.
I estareu pensant, què fa una consultora tecnològica parlant de cotxes? Molt fàcil, seguim trobat empreses que amb un programari d’inicis del 2000 volen competir amb empreses que tal vegada ja han nascut digitals i en alguns casos, tenint una estructura menor, són molt més ràpids servint als seus clients o ofereixen un plus de servei més pròxim ja que utilitzen les dades per a ser, en definitiva, més eficients. Però també ens sembla un bon paral·lelisme l’evolució en seguretat. A vegades no destaquem prou un aspecte més racional i no tan vistós, però no tenir-lo en compte ens pot fer parar l’activitat de l’empresa o perdre tota la nostra informació. Si ens centrem en el programari amb el qual treballem més de 25 anys que en el seu moment es deia Navision i ara Business Central, ha evolucionat en molts aspectes, la més visual, el seu aspecte, però la més important, la manera que tenim d’accedir o interactuar amb ell.
Enteníem Navision com una aplicació que obríem en el nostre ordinador de l’oficina i introduíem les dades o ens retornava informació basada en informes preconfigurats i fixos. Amb Business Central passem a accedir al ERP en un navegador des de qualsevol lloc o des d’altres aplicacions com Teams. La informació flueix molt més lliure i s’explota en aplicacions com Power BI d’una manera més visual. El paradigma és totalment diferent. No podem comparar ja que són escenaris totalment diferents i necessiten d’un enfocament de manera de treballar en dues èpoques diferents. La nostra manera de treballar ha canviat en 25 anys i les eines que utilitzem per a fer-ho sens dubte han hagut d’emmotllar-se. Quan parlàvem dels cotxes d’Alonso, dèiem que directament el cotxe amb el qual va guanyar el mundial no podria competir en el campionat actual. Era un gran cotxe i segurament continua sent-ho, molt millor que altres cotxes que es fabriquen en l’actualitat, però té deficiències a nivell de seguretat, materials o innovacions que fan que no pugui sortir a la pista. Perquè igual amb el tema que ens ocupa, el software que utilitzem en la nostra empresa. Navision és una gran solució de negoci, robust i estable. Però li hem hagut d’afegir tants pegats perquè s’adapti al pas dels anys que el fan molt més vulnerable en temes de seguretat i del tot ineficient en temes de rendiment. A més no ens serveix per a les noves modalitats de treball que s’estan implantant. Parlem d’entorns híbrids i això necessita facilitat d’accés a les aplicacions per a poder treballar des de qualsevol lloc, sense tenir maldecaps en obrir accessos al nostre servidor i haver de fer inversions altíssimes que només serviran a curt/mitjà termini ja que vulguem o no, el futur és cloud i totes aquestes inversions no s’hauran pogut amortitzar en el temps suficient.
En conclusió, el fet d’actualitzar els nostres sistemes ja no és només per a millorar els nostres processos, treballar visualment amb una solució més neta o reduir costos d’estructura, sinó estem parlant de seguretat i de continuïtat del nostre negoci. No hi ha Fórmula 1 sense pilots, per la qual cosa la seguretat d’ells és vital, perquè en el nostre cas, no hi ha ERP si no podem accedir a ell. No ens podrem adaptar als nous temps i competirem en inferioritat de condicions. Si no vols ser com Alonso queixant-se del seu cotxe, uneix-te a la escuderia Olivia i t’ajudarem a guanyar el mundial.
Autor:
amb la col·laboració de